V minulém článku jsme se věnovali vnitřní a vnější pasivní bezpečnosti. V dnešním materiálu vám přinášíme více informací o další důležité součásti vnitřní pasivní bezpečnosti – dětských zádržných systémech.
Ochranné prvky pasivní bezpečnosti, jako jsou pásy nebo airbagy, nejsou přizpůsobeny výšce dětí. Proto musí děti do výšky 150 cm cestovat v dětských autosedačkách. Jejich povinné užití stanoví i zákon o silničním provozu. Podle ustanovení § 6 se nesmí ve vozidle, které není vybaveno zádržným bezpečnostním systémem, přepravovat:
1. dítě mladší tří let;
2. dítě menší než 150 cm na sedadle vedle řidiče.
Ve vozidle, které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem, se smí přepravovat dítě, jehož tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška nepřevyšuje 150 cm, pouze při použití dětské autosedačky.
Při této přepravě:
1. dítě musí být umístěno v dětské autosedačce, která odpovídá jeho hmotnosti a tělesným rozměrům;
2. na sedadle, jež je vybaveno airbagem, který nebyl uveden mimo činnost nebo byl uveden mimo činnost automaticky, nesmí být dítě v dětské autosedačce přepravováno čelem proti směru jízdy.
Při přepravě dítěte v autosedačce musí být dodrženy podmínky stanovené výrobcem autosedačky, pokud jde o umístění a upevnění sedačky ve vozidle.
Dítě, jehož tělesná hmotnost převyšuje 36 kg nebo tělesná výška převyšuje 150 cm, může být přepravováno pouze tehdy, je-li připoutáno bezpečnostním pásem.
Pokud jsou na zadním sedadle umístěny již dvě autosedačky a nedostatek prostoru neumožňuje umístit třetí dětskou autosedačku, je řidič povinen třetí dítě starší tří let a menší než 150 cm přepravovat na zadním sedadle, pouze je-li toto dítě za jízdy připoutáno bezpečnostním pásem. Tuto variantu zákon připouští v případě většího dítěte, které se na zadní prostřední sedadlo připoutá bezpečnostním pásem. Je to ale v Evropě nestandardní a v žádném případě bychom neměli takový způsob přepravy dítěte volit pro delší vzdálenosti.
Takové podmínky pro přepravu dětí stanoví zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu. Povinnost použití dětské sedačky se vztahuje na jízdu po všech pozemních komunikacích, v obci i mimo obec. Výjimkou není ani velmi krátká vzdálenost přepravy.
Pro zajímavost uvádíme, že zákon o silničním provozu konkrétně stanovuje, pro koho naopak povinnost přepravovat dítě v autosedačce neplatí. § 6 odst. 3 a 4 uvádějí, že:
(odst. 3) Ustanovení odstavce 1 písm. c), e) a f) neplatí:
a) pro řidiče, který přepravuje osobu, jejíž zdravotní stav neumožňuje použití zádržného bezpečnostního systému;
b) pro přepravu dítěte ve vozidle bezpečnostních sborů při plnění služebních povinností, ve vozidle obecní policie při plnění jejích povinností, ve vozidle jednotky požární ochrany při řešení mimořádných událostí a ve vozidle poskytovatele zdravotnické záchranné služby a horské služby při řešení mimořádných událostí nebo při poskytování zdravotních služeb přepravovanému dítěti;
c) do 1. května 2008 pro přepravu dětí ve vozidlech zabezpečujících svoz a rozvoz dětí do mateřských a základních škol nebo přepravu dětí na sportovní, kulturní nebo společenské akce za podmínky omezení rychlosti daného vozidla na maximálně 70 km/h.
(odst. 4) Ustanovení odstavce 1 písm. c) neplatí pro přepravu dětí v obci ve vozidle taxislužby při provozování taxislužby; dítě uvedené v písmenu c) nesmí být přepravováno na sedadle vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Je-li však při přepravě dítěte dětská autosedačka použita, musí být splněna podmínka uvedená v odstavci 1 písm. c) bodě 2.
Dětské autosedačky se vyrábějí s ohledem na věkové kategorie a tělesné rozměry (váha, výška) dětí. Nejmenší děti přepravujeme v sedačkách typu 0–4 roky. Takzvané vajíčko, které se jako jediné používá proti směru jízdy, je určeno dětem od narození do zhruba devíti měsíců. Ostatní typy dětských zádržných systémů už umísťujeme po směru jízdy. Pro batolata a předškolní děti je nejvhodnější autosedačka vybavená vlastními bezpečnostními popruhy. Starším dětem můžeme koupit autosedačku, kde se poutají bezpečnostním pásem auta. Což je podsedák s opěrkou, případně bez ní. Podstatné je to, aby pás směřoval přes klíční kost, tedy ne přes krk, a spodní část pásu přes pánevní oblast. Je to z toho důvodu, že v momentě prudšího nárazu by se dítě mohlo uškrtit.
Vždy bychom měli použít kvalitní a homologovanou dětskou sedačku. Výhodné je použít kompaktní anatomickou sedačku s vlastními bezpečnostními pásy. Pás nesmí být veden pod pažemi nebo přes břicho. Lepší a stabilní ukotvení sedačky zajistí systém ISOFIX.
Skupina 0/0+ (pro děti 0–13 kg | 0–9/12 měsíců) – „vajíčko“
Upevňují se vždy v poloze proti směru jízdy; pokud budou na předním sedadle, nesmí být v tomto místě aktivní airbag.
Skupina I (pro děti 9–18 kg | 9 měsíců – 4 roky)
Systém kalhotových šlí. Sedačky mají upravený popruhový systém, jsou pohodlné a umožňují více klidových a spánkových poloh.
Skupina II (pro děti 15–25 kg | 4–6 let)
Nemá vlastní popruhový systém a dítě je zajištěno tříbodovým bezpečnostním pásem.
Skupina III (pro děti 22–36 kg | 6–11 let, resp. do výšky 150 cm)
Zvýšený sedák je používán s tříbodovým bezpečnostním pásem vozidla.
Zadní cyklosedačky jsou považovány za nejbezpečnější způsob přepravy dětí do sedmi let na jízdním kole. Buď se umísťují na nosič, nebo jde o sedačky samonosné. V prvním případě je nutné, aby nosič unesl váhu dítěte. Samonosné sedačky se připevňují na sedlovou trubku. Součástí cyklosedaček jsou pásy a posuvné opěry na nohy, nastavitelné podle toho, jak dítě roste. Na rozdíl od cyklovozíků, kde je hranice 18 let, může kolo se sedačkou řídit cyklista starší 15 let. Stejně jako v autě, i zde musí být sedačka připevněná podle návodu.
Od jakého věku je možné dítě v cyklosedačce vozit? Záleží na tom, kdy si samostatně sedne, pak už může jezdit na kratší projížďky. S celodenními výlety ale raději ještě počkejte. Jistě není nutné připomínat, že s dítětem byste měli být při jízdě na kole obzvlášť obezřetní. Je lepší vyhýbat se silnicím s velkým provozem i náročnému terénu, raději zvolte klidnější stezku pro cyklisty.
Váš BESIP